Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

woensdag 8 mei 2013

Hongarije en antisemitisme verklaard

Fixatie op Hongarendom leidt tot antisemitisme

In 1996-1997 woonde ik in Boedapest. Ik had nog nooit een jood ontmoet óf er over nagedacht. Daar woonde ik bij een Joods-Hongaarse familie met een Joodse gastmoeder. Omdat mijn gastvader met haar was getrouwd, had zijn familie geen contact meer met hem. Mijn Joodse gast-opa had de oorlog overleefd en was later hoog geweest in het communistische staatsoliebedrijf. Ik woonde op 20 meter van het monument voor Raoul Wallenberg.

Antisemitisme kende ik tot dan alleen uit schoolboekjes. Totdat toen ik er net woonde ik bier ging drinken met een aantal klasgenoten, van een keurige normale Hongaarse HAVO/VWO-school. Die begonnen over de Joodse macht en over de haakneus van een klasgenote. Dat er teveel niet Hongaren woonden in Hongarije. Vanaf toen wist ik: antisemitisme leeft in Hongarije.
Protesten tegen Joden

Zaterdag, voor ons extra pijnlijk op 4 mei, werd de wereld opgeschrikt door een wel heel virulente uiting van antisemitisme in Hongarije. Bij een bijeenkomst van het Jewish World Congres demonstreerden aanhangers van de politieke partij Jobbik tegen “het groots Joods complot” dat daar werd bedisseld. Volgens hen dan. Alle oude anti-Joodse retoriek die je maar kan bedenken kwam naar boven en dat door aanhangers van de derde politieke partij van het land. Hoe kan het dat het antisemitisme zo welig tiert in Hongarije, toch ooit het meest veelbelovende land in postcommunistisch Europa.

Zoals overal in Europa is er ook in Hongarije een lange antisemitische traditie. Dat is niet fraai, maar nu eenmaal een gegeven op ons continent. Dat verklaart echter niet waarom Jodenhaat nu juist in Hongarije nog zo aanwezig is. Dat heeft met twee dingen te maken: op de eerste plaats de relatie tussen Joden en het communisme, zoals die er zeker net na de Tweede Wereldoorlog was. Op de tweede plaats, en dat is belangrijkste, is het Hongaarse nationalisme en de nadruk op ‘Hongaarsheid” van Hongaarse regeringen debet aan het Hongaarse racisme in het algemeen en het antisemitisme in het bijzonder.

Joden en communisten

In het Hongaarse communisme zoals dat door...........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!