Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

zaterdag 21 september 2013

Visegrád en Hospital in the Rock

Mijn reisverslag was de vorige keer behoorlijk lang geworden en daarom had ik mijn bezoek aan Visegrád, een kleine Hongaarse stad aan de Donauknie, 42 kilometer ten noorden van Boedapest, weggelaten in dat verslag. Daarom zal ik nu wat over mijn reisje naar Visegrád vertellen. Na 40 minuten in de trein gezeten te hebben kwam ik aan in Nagymaros waar ik met het pontje ben overgevaren naar Visegrád. Vanaf Nagymaros kun je de kasteelheuvel al zien. Prachtig!

Ik kwam een toeristen info center tegen en daar heb ik gevraagd hoe ik het beste bij de burcht op de kasteelheuvel kon komen. Je loopt hier over de parkeerplaats, slaat linksaf, loopt door tot je een trap ziet en dan kun je daar zo naar boven lopen. Klinkt heel simpel, nietwaar? Dat dacht ik ook, maar niets bleek minder waar. De trap had ik gevonden, maar deze trap ging al snel over in een paadje vol met keien en het was heeeel erg stijl. Ik heb dan wel De Prekenstolen in Stavanger beklommen, dit ging me toch echt niet lukken.

Ik gleed telkens weer naar beneden. Dus ik heb me omgedraaid en ben naar beneden gelopen, ehh 'sneller rennen dan mijn voeten aankunnen' dat ik dacht ‘ik kan me maar beter laten vallen nu’. Gelukkig kwam ik daar zonder kleerscheuren en schrammetjes vanaf :) Plan B: via een andere weg naar boven. Deze weg liep maar heel geleidelijk omhoog. Het zou dus wel een stuk langer duren, maar ach. Ook al was het 36 graden, het lopen ging goed en ik genoot er met volle teugen van, van al dat groen, de rust en de vrijheid.

Onderweg kwam ik een restaurantje tegen waar ik een halve liter limonade in één keer opdronk en mijn flesje met water vulde voor onderweg. Ik kon er weer tegenaan. Na een uur stond ik bij het kasteel! Mijn inspanningen werden beloond met een panoramisch uitzicht over de Donau, het achterliggende bosrijke gebied en Vagymaros.

Nog een geschiedenis lesje: De Romeinen hadden hier........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!



KLIK HIER om de video te bekijken op YouTube !!!



KLIK HIER om de video te bekijken op YouTube !!!



KLIK HIER om de video te bekijken op YouTube !!!