Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

woensdag 24 juli 2013

Tegenpolen: Haat en herkomst - "Ik ben ouder dan Slowakije"

"Ik ben ouder dan Slowakije" - "Idősebb vagyok, mint Szlovákia"

Het was een gevaarlijke actie, maar hoe de politie de buschauffeur schoffeert en hardhandig meeneemt lijkt voor de Nederlandse standaard een beetje overdreven. In onze laatste etappe, de 8-uurse busreis van Krakow over Slowakije naar Budapest, haalt meneer de buschauffeur met veel te hoge snelheid in het centrum van een bergdorpje een andere bus in. Helaas voor hem staan twee agenten driftig te zwaaien en moet de bus aan de kant worden gezet. De chauffeur vloekt luidkeels. We zijn zojuist de Slowaakse grens gepasseerd. De omgeving is groen, welvarend en littekens van skiliften tekenen de hoge bergen.

Door het raampje zien we de chauffeur naar de politieauto gesleurd worden. “Kijk”, zegt Gabriel Szilágyi, de 41-jarige Hongaarse vertaler die naast me zit. “Deze Slowaakse klootzakken hebben de bus enkel aan de kant gezet omdat het een Hongaarse is. Nu zullen ze overleggen, dan starten de onderhandelingen, een deal wordt gemaakt en het probleem is verdwenen.” Omdat de chauffeur wel degelijk een overtreding maakte negeer ik het ‘klootzakken’.

Maar mijn buurman heeft gelijk. De chauffeur trekt zijn portemonnee en geeft geld aan de Slowaakse politieagenten. Zo gaat dat in Oost-Europa.

Gabriel lijkt een heel tegenstrijdig t-shirt te dragen. Op de voorkant staat een afbeelding van de Slowaakse vlag. “Waarom draag je dat shirt als je zo duidelijk tegen het volk bent?”, vraag ik. “Hier staat de Slowaakse vlag, daarboven staat ‘ik ben ouder dan Slowakije’. Hoe oud ben je? Zelfs jij bent ouder dan Slowakije. Het land heeft nooit bestaan.

De mensen hebben geen........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!

"Ik ben ouder dan Slowakije" - "Idősebb vagyok, mint Szlovákia"