Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

maandag 22 juli 2013

Snowwhite, dineetje en uitstapje naar Keckskemét

Hogy vagy? jól vagyok.

Nu ik iets meer dan een half jaar in Hongarije ben. blijft mijn kennis van de Hongaarse Taal beperkt tot de basiskennis. Maar Hongaars is dan ook één van de moeilijkste talen ter wereld. Het heeft heel veel naamvallen en daarnaast ook veel voor en achter voegels. Het resultaat? Je kunt van een vijf letter woord een vijftien letterwoord maken. Megszencségteleníthetetlenségeskedéseitekért is het langste Hongaarse word zoals ik jullie al eerder verteld had en nee, ik kan het nog steeds niet uitspreken ;).

Het Hongaars kent veel creatieve woorden. Szinház bijvoorbeeld wat letterlijk vertaald kleurhuis betekent, maar ze bedoelen er een theater mee. Ik krijg natuurlijk wel wat Hongaarse woordjes mee op het werk, op straat en daarnaast heb ik ook wat basislesjes gevold op internet. Maar echt een Hongaars gesprekje voeren? Nee dat gaat helaas niet.

Zaterdag ben ik naar Keckskemét geweest, een uur en 20 minuten met de trein. (Het ligt in het midden van Hongarije, tussen Boedapest en Szeged). Ik had gelezen dat het een heel mooie stad is en daar stem ik helemaal mee in!

Een Hongaarse taal weetje: Keckse betekent geit en mét betekent district. Het centrum is heel knus, met ijssalons, restaurantjes, cafeetjes en enkele beeldbepalende gebouwen in Hongaarse Jugendstil.

Vooral het stadshuis vind ik een heel mooi gebouw! ( misschien ook omdat het roze is en versierd met bloemmotieven:P). Het klokkenspel speelt elk uur een compositie van de beroemde Hongaarse componist Zoltán Kodály. Hij bracht de Hongaarse volksmuziek in kaart.

In Boedapest schaken ze in het zwembad en........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!