Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

zaterdag 26 mei 2012

Pálinka fesztival

Het pálinka fesztival. Misschien is het leuk om eerst kort te vertellen wat pálinka is, ik heb me op dat fesztival goed laten informeren. De entree was namelijk 2000 forint en ik vond dat ze daar best iets voor mochten doen.

Voordat ik naar het festival ging dacht ik dat pálinka de sliwovitch van Hongarije was, zelfgebrouwen bocht dat meer alcohol dan smaak bevat. Dat klopt…

Pálinka is hongaarse vruchtenbrandewijn die alleen de naam Pálinka mag dragen als het voldoet aan drie eisen:

- Het bestaat uitsluitend uit vruchten en/of kruiden die van nature voorkomen in Hongarije, vrij van toegevoegde ingediënten en geur-, kleur- en smaakversterkers.
- Het moet in Hongarije gedistilleerd en gebotteld zijn.
- Het alcoholpercentage moet tussen de 37,5% en 86% zijn.

Met een alcoholpercentage van 86% vraag ik me af hoeveel water erin zit, maar dat wist die mevrouw ook niet.
Mirre, ik vrees dat je terug moet komen naar Boedapest om echte pálinka te drinken, want de honingvariant mag dus officieel geen pálinka heten, omdat de honing maakt dat het maar een gewone likeur is… sorry…
Natuurlijk hebben we niet alleen maar gedronken, er was ook live muziek en tentjes met eten. Aan het eten heb ik me overigens niet gewaagd, het meeste is onherkenbaar en voor je het weet zit je aan de gewokte varkensdarm met wilde bessensaus.

Nu durf ik die varkensdarm wel aan, maar.........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!