Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

maandag 21 mei 2012

Een heerlijke Hongaarse Goulash

Hongaarse goulash, een heerlijk vleesgerecht wat menige liefhebbers het culinaire hart sneller doet kloppen.

Dit weekend kreeg ik het weer eens op mijn heupen en heb ik me weer eens gewaagd aan Hongaarse Goulash. Dit heerlijke, stevige gerecht kent veel verschillende streekgebonden varianten in Hongarije, en in Nederland maken we er over het algemeen maar een raar potje van. Tenzij je een goede vriend hebt die half Hongaars is, zoals ik, die je zijn familie recept leert te maken.
Ik ben altijd erg tevreden met het resultaat wanneer ik dit gerecht maak, en het duurde echt een aantal keren voordat ik het gerecht zo lekker had zoals ik het ken uit de keuken van genoemde vriend.

Het gerecht heet, volgens het kookboek, Gulyás of Pörkölt in het land van herkomst. Gulyás is een soep variant waar veel vleesbrokken bij komen kijken. De stoofpot die wij kennen is Pörkölt.

Traditioneel wordt het gerecht in een gietijzeren stoofpot boven open vuur gemaakt. Dit is ook de manier waarop mijn goede vriend het maakt, in de achtertuin boven een vuurkorfje, en daarbij komt er lekkere gepofte aardappels en andere lekkernijen van een barbecue.

Tip:

Ikzelf heb geen tuin, dus ook geen stoofpotje, maar een goede........

KLIK HIER om het hele artikel en het recept te lezen !!!