Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

dinsdag 26 oktober 2010

Buurtleven.nl - Met de kindertrein naar Nederland

Mevrouw Hofman-Gáspár (99) kwam voor 3 maanden naar Nederland en woont er nu al 88 jaar. Ze groeide uit tot een succesvol kunstenaar en werd daarvoor eerder dit jaar eervol beloond door haar vaderland Hongarije.

“Ik ben 25 km buiten Boedapest opgegroeid, in het dorp waar het kasteel staat waar keizerin Sissi en haar man Frans Jozef vaak logeerden. Ik heb gehoord dat Sissi paard reed door de bossen en dat Frans Jozef oude kleding aantrok en aan boeren op het land vroeg wat ze van Frans Jozef vonden.”

Naar een Nederlands pleeggezin

“Net na de 1e Wereldoorlog in 1918 overleed mijn vader. Hij zei tegen mijn moeder: ‘Er is nog eten voor 1 jaar in huis, daarna weet ik het niet’. En zo was het. Mijn moeder had te weinig geld om haar kinderen eten te geven. In de oorlog waren veel vaders overleden. Hulporganisaties regelden daarom voor de kinderen vakanties bij Nederlandse pleegouders om aan te sterken. ‘Ga maar voor 3 maanden naar Nederland’ zei mijn moeder toen ik 12 jaar was, en ze zette me op 1 van de kindertreinen. Maar zij overleed en ik bleef in Nederland.”.........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!