Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

donderdag 13 december 2012

Hongarije anno 2012: Dit is Europa

Afgelopen dinsdag begon ik op weg naar het vliegveld in Hongarije een gesprek met de taxichauffeur.* Ik vertelde dat ik terugging naar Nederland, wat de vriendelijke man prachtig vond: “Dat is zo een mooi land! Alles is zo netjes, schoon en geregeld. Lucky you.” Ik kan af en toe lichtelijk claustrofobisch worden van de netheid en orde in ons land, maar toen ik na een week Hongarije weer over de Nederlandse weilanden vloog, prees ik mezelf verdomd gelukkig.

Antisemitisme

De democratie in Hongarije brokkelt snel af. Antisemitisme en discriminatie van de Roma worden onder leiding van de extreem-rechtse Jobbik partij genormaliseerd in het sociaal-politieke discours. Eind november opperde Márton Gyöngyösi, plaatsvervangend leider van de Jobbik partij in het Hongaarse parlement, dat de regering een lijst op moest stellen van gevaarlijke Joodse parlementsleden en bewindslieden.

Toen ik op 2 december in Boedapest aankwam was........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!