Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

donderdag 19 mei 2011

Taalschommelingen

Vanmorgen liep ik naar mijn auto, net de Hongaarse les achter de rug. Ik ging zitten en checkte in de spiegel wat ik al dacht te voelen. Een rood hoofd alsof ik net uren in de zon had gebakken. Pas na een minuut of 20, met de raampjes open kregen mijn wangen weer de normale lichtbruine teint die bij dit seizoen hoort.

Vanmorgen kreeg ik een aantal oefeningen voor mijn neus, die heel gedegen de tot nu toe behandelde 3 blokken samenvatten. Politiek, bankwezen en economie. Ik begon voortvarend en alles ging jó tot nagyon jó, maar als altijd zat het venijn in de staart, de lange staart deze keer.

Die pesterige verbindingswoordjes zoals ofschoon, indien als, hoewel en H woordjes die meer betekenissen hebben, gewoon 'en' maar ook een tegenstelling kunnen aanduiden. En uiteraard de moeilijkheid dat in Hongarije overal een eigen Hongaars woord voor bestaat, zonder hulp dus van een herkenbare Verduitste of Verengelste versie. Het woord Parlament, hoe makkelijk te sjoemelen, gewoon een beetje rommelen met de uitspraak, maar in het Hongaars niets van dit alles. Parlament is országgyülés.......

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!