Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

dinsdag 15 februari 2011

Budapest

Vanuit Bratislava pakte ik weer eens een Tsjechische trein (tip: Tsjechische treinen zijn altijd bloedheet dus neem water mee) en kwam na iets minder dan 3 uur aan in Budapest. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrijwel niks wist over deze stad of over Hongarije, ondanks het feit dat de familie van Anne ervandaan komt, dus ik was al meteen behoorlijk onder de indruk van deze stad. In het gezellige hostel werd ik even bijgepraat over de mooiste stukken van het stad, waarna ik maar eens rond ben gaan lopen. Budapest valt eigenlijk alleen te beschrijven als het Parijs van Oost-Europa. Dit komt deels door het feit dat Pest (de oostkant van de Donau; de andere kant heet Buda) met opzet is gebouwd met Parijs als inspiratie, maar ook door de grootte en diversiteit van de stad.

Mijn tweede dag in de stad deed ik een walking tour van de stad, en kwamen we onder leiding van een aardig Hongaars meisje langs de meeste hoogtepunten van de stad. Ik zal jullie hier niet vervelen door deze allemaal op te noemen; daarvoor kunnen jullie zelf wel even op Wikipedia kijken. Het was in ieder geval erg interessant om te zien hoe oude en nieuwe (veelal communistische) architectuur in Budapest naast elkaar staan. Vooral de nieuwere gebouwen zijn vaak foeilelijk, maar geven in ieder geval de historie van de stad mooi weer. We klimden aan de Buda kant van de stad de heuvel op en hadden een prachtig uitzicht op de stad. We kwamen uit bij een Hongaars self-service restaurant waar ik voor een paar euro een enorme hap gestoofd kalf at. Erg lekker.

Ik ben ook nog met het personeel van het hostel en een aantal andere reizigers naar een van de (schijbaar) beroemde ‘ruin bars’ van Budapest geweest. Dit zijn vervallen gebouwen die zijn omgebouwd tot kroeg; van binnen ziet alles er nog oud en lelijk uit, vandaar de naam............

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!