Luxe vakantiewoning in het Mediterrane gedeelte van Hongarije met privé zwembad                   De Hongarije Vakantiekrant                  Luxe vakantiehuis in Zuid Hongarije met privé zwembad
Hongaarse tvWeerkaartWisselkoersHongarije webcams - Live webcams in HongarijeHongaarse kranten rssLandkaart HongarijeHuisartsen in Hongarije 2Sztaki woordenboek - Hier in dit blog !!!

Pagina's

KLIK HIER voor de startpagina !!

dinsdag 31 januari 2012

Hongaarse vioollerares: Muziek beoefenen is discipline leren

Ze houdt van zelf viool­spelen, maar heeft haar hart verpand aan lesgeven. De Hongaarse Agnes van Meerveld kwam zestien jaar geleden naar Neder­land, was jarenlang docente op muziekscholen en startte vorig jaar haar eigen vioolpraktijk in Barne­veld. „Ik heb veel leerlingen uit reformatorische kring. Daar hoort muziek gelukkig nog bij de opvoeding.”

De 36-jarige Van Meerveld –meisjesnaam: Agnes Csizmadia– kon als Hongaars kind niet bevroeden dat ze ooit in een Hollands dorp zou neerstrijken. De oorzaak was een vakantieliefde. „Ik heb mijn man, Aart van Meerveld, in Hongarije leren kennen en ben hem gevolgd naar Nederland.”

Spijt? „Absoluut niet. Ik heb in al die jaren slechts één keer heimwee gehad. Toen ik flink ziek was en met 39 graden koorts in bed lag. Verder nooit. Ik mis bepaalde dingen uit Hongarije wel. De hüttenkäse; daar noemen ze dat turo. En de gastvrijheid. Je bent in Hongarije altijd welkom, de hele dag door. Ook onder het eten. Hier kijk ik nog wel eens op m’n horloge als ik naar iemand toe wil. Is het tijdstip wel goed?”

Van Meerveld studeerde viool op conservatoriumniveau in Kecskemet en Boedapest.

Die studie begon.........

KLIK HIER om het hele artikel te lezen !!!